09137292595
09307256577

از ساخت سد زاینده رود تا لذت ماهیگیری در آن

سی و سه پل زاینده رود

زاینده رود؛ رودی که زندگی بخش فلات مرکزی ایران است. این رودخانه از کوه های زاگرس مرکزی سرچشمه گرفته و پس از طی کردن حدود 200 کیلومتر به مانداب گاوخونی می ریزد. 

این رود در مسیری که طی می کند به سد زاینده رود که در مجاورت شهرستان چادگان واقع شده است برخورد می کند. سدی که در سال 1349 ساخته شد و در آن زمان سد شاه عباس کبیر نامگذاری شد.  

این سد به منظور تولید سالیانه 250 میلیون کیلووات ساعت انرژی برق آبی، کنترل سیلاب های فصلی، تنظیم آب کشاورزی مورد نیاز 100 هزار هکتار از اراضی دشت اصفهان و تامین آب مورد نیاز صنایع مستقر در اصفهان ساخته شد. 

حالا که با زاینده رود و سد آن به صورت کلی آشنا شدیم، پیشنهاد می کنم با ما همراه باشید تا مطالب زیر را نیز با یکدیگر بخوانیم و به اطلاعات خود اضافه کنیم. 

  1. این سد چه مراحلی را تا به امروز طی کرده است؟ 
  2. آب زاینده رود از چه منابعی تامین می شود؟ 
  3. ماهیگیری در زاینده رود 
  4. آب شیرین است؛ شنا نکنید! 

 

1- این سد چه مراحلی را تا به امروز طی کرده است؟ 

سد زاینده رود

بعد از آن که سد اصلی یا همان صد قوسی شکل در سال 1349 ساخته شد، در فاصله ی 4 کیلومتری پایین دست آن سد تنظیمی ساخته شد. این سد در سال 1350، توسط شرکت های فرانسوی و  به منظور ذخیره و تنظیم آب خروجی از سد اصلی احداث شد. این سد تا به امروز مراحل زیر را طی کرده است: 

مراحل ساخت سد زاینده رود

2- آب زاینده رود از چه منابعی تامین می شود؟ 

آب زاینده رود از دو منبع حوزه های آبریز و انتقال از حوزه کارون و دز تامین می شود. حوزه های آبریز زاینده رود شامل موارد زیر هستند: 

1- چشمه دیمه  2- چشمه نمک  3-آب زری  4-آب چم دره  5-آب خوربر 6-آب نالشگران  

7-آب دره قاضی  8-آب تنگه گزی  9-آب دولت آباد 10-رودخانه پلاسجان 

انتقال آب از حوزه کارون و دز نیز از سه راه تونل اول کوهرنگ، تونل دوم کوهرنگ و تونل چشمه لنگان صورت می پذیرد. 

3- ماهیگیری در زاینده رود 

ماهیگیری در دریاچه زاینده رود

احداث سد زاینده رود باعث شده است تا رودخانه در انتها تبدیل به دریاچه شود و ماهیگیری در مسیر و دریاچه افزایش پیدا کند. این دریاچه از ماهیانی همچون انواع قزل آلای رنگین کمان، کپور و زرد پر شده است و گردشگران زیادی را از اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد به بعد، از سراسر کشور به این دریاچه و رودخانه کشانده است. 

ناگفته نماند که در این دریاچه، به دلیل آب بسیار سردی که از رودخانه کوهرنگ به رودخانه زاینده رود سرازیر می شد، تصور بر این بود که امکان رشد هیچ موجود زنده ای در آن نیست. اما یکی از عشایر بختیاری تعدادی ماهی لارو و ماهی قزل آلای رنگین کمان را از مرکز پرورش و تکثیر ماهیان سردآبی یاسوج خریداری کرد و در روخانه کوهرنگ رها کرد و در کمال ناباوری این ماهیان به سرعت خود را با دمای آب سازگار کرده و شروع به تکثیر کرده و افزایش یافتند. 

متاسفانه بعد از تکثیر، صیادان با تور و انواع وسایل صید غیر مجاز به جان رودخانه افتاده و نسل قزل آلا را در این منطقه از بین بردند. اما تعدادی از آن ها در رودخانه زاینده رود باقی ماندند و شروع به تکثیر کردند و گردشگرانی را از سراسر کشور در ماه های اردیبهشت تا مهر به این رودخانه می کشانند. 

4- آب شیرین است؛ شنا نکنید! 

شنا کردن در دریاچه و سد زاینده رود خطرناک است، زیرا آب این دریاچه شیرین و سرد است. همچنین وجود رسوبات در حواشی دریاچه، اختلافات دمای لایه های مختلف آب، تجهیزات و تاسیسات بهره برداری از سد، جریان های آبی و... شنا کردن در این سد و دریاچه را خطرناک می کند. 

به هشدارهایی که توسط مسئولین محلی داده می شود توجه کنید و جان خود را برای دقایقی شنا کردن و رهایی از گرمای هوا از دست ندهید. 

به جای شنا کردن در آب دریاچه، پیشنهاد می کنیم رافتینگ در رودخانه زاینده رود را تجربه کرده و لذت و هیجان غرش آب و خیس شدن در قایق را تجربه کنید.