09137292595
09307256577

رفتینگ(رافتینگ) چیست؟ از سکوتی بی نظیر تا صدای خروشان آب

https://chadegan.com/uploads/post/chadegan-baner.jpg

تصور کنید  با خانواده یا دوستان خود به صورت گروهی در حال عبور از کنار دره ها و کوه های سر به فلک کشیده هستید و درحالی که از کنار از رودخانه می گذرید، مردم بومی برایتان دست تکان می دهند. 

سکوتی بی نظیر را تصور کنید که هیچ اثری از صدای بوق ماشین و صداهای مصنوعی نیست و فقط صدای آب به گوش می رسد و پرندگانی که در کنار آب بازی می کنند و آب می خورند. همه ی حواستان به خودتان و این صدای آرام است که ناگهان صدای خروش امواج آب را می شنوید و به خودتان می آیید و می بینید که در بین موج های تند در حال بالا و پایین رفتن هستید. 

هیجان و ترس کل وجودتان را فرا می گیرد اما جای هیچ نگرانی نیست چون پاهای شما در تسمه های کف قایق محکم شده است. اما حواستان باشد که در بین موج های خروشان خیس نشوید که اگر هم بشوید لذت این هیجان را دو چندان خواهد کرد. 

این هیجان را که گذراندید و آب آرام شد طبیعتی بکر پیش رویتان خواهد بود و صبحانه  و میان وعده ای که در دل این طبیعت نوش جان خواهید کرد. 

بله؛ اینجا همین ایران خودمان است. در همین نزدیکی ها این امکان برای شما فراهم شده است تا این هیجان لذت بخش را تجربه کنید. برای آشنایی بیشتر با ما همراه شوید. 

 

  • رفتینگ چیه و از کجا اومده؟ 

قایق سواری در رودخانه های خروشان را رفتینگ(white water rafting) می گویند. این قایق سواری سالیان سال است که در دنیا و در ایران رونق دارد. در گذشته به این قایق ها کلک می گفتند که ساده ترین نوع و شکل حمل و نقل انسان در آب رودخانه ها بود. اما رفته رفته این حمل و نقل روزمره انسان به یک تفریح برای کسانی که از رودخانه ها دور هستند و در شهرها زندگی می کنند تبدیل شد. 

کلک های قدیمی را با استفاده از تنه و شاخه ی درختان یا نی ها می ساختند. اما امروزه که پلاستیک و لاستیک همه ی زندگی آدمیزاد را گرفته، کلک ها هم لاستیکی  شده اند و آن ها را باد می کنند و به آب می اندازند. 

حال که با رفتینگ و هیجان  و لذت آن آشنا شدید برویم سراغ رودخانه هایی که در ایران در آن ها رفتینگ انجام می شود. باز هم با ما همراه باشید. 

  • چه رودخانه هایی و کجا؟ 

اگربخواهم رودخانه های در حاشیه زاگرس را که قابلیت اجرای رفتینگ را دارند را برایتان بگویم تعدادشان زیاد است اما معروف ترینشان رودخانه های زاینده رود، خراسان، آب سیروان، زاب، کارون (رودخانه ارمند) و بختیاری است. 

اما در نزدیکی مردم تهران و اطراف آن هم رودخانه هایی وجود دارند که این قابلیت را دارند که شامل جاجرود، هراز، سفید رود، کرج، چالوس و... هستند. 

سفر رفتینگ در این رودخانه ها می توانند از چند کیلومتر مثل قسمت هایی از رودخانه زاینده رود باشند تا چند صد کیلومتر و بیشتر از یک روز طول بکشند که اینجا صحبت تجهیزات و مخصوصا تجهیزات کمپینگ و آشپزی به میان می آید که در ادامه درباره ی آن توضیح می دهم. 

 رفتینگ در رودخانه زاینده رود را من تجربه کرده ام؛ شما چطور؟ 

 

  • چه تجهیزاتی با خودمون داشته باشیم؟ 

کلاه ایمنی در رافتینگ

برای رفتینگ، یکسری تجهیزات انفرادی و یکسری تجهیزات گروهی باید به همراه داشته باشیم که در زیر براتون معرفی می کنم. 

 

  • تجیهزات انفرادی: 
  1. جلیقه نجات 
  2. پارو 
  3. کلاه ایمنی 
  4. بادگیر 
  5. لباس مناسب قایقرانی 
  6. کیسه ضدآب وسایل 
  7. کیسه ضد آب موبایل 
  8. کیسه خواب(برای سفرهای چند روزه) 
  9. و...
  • تجهیزات گروهی: 
  1. کیسه ضد آب 
  2. قایق رفتینگ 
  3. جعبه کمک های اولیه 
  4. طناب نجات 
  5. تلمبه مخصوص قایق رفتینگ 
  6. پاروی اضافه 
  7. و...

اگر هم قصد رفتینگ چند روزه دارید، تجهیزات زیر را علاوه بر تجهیزات بالا به همراه داشته باشید. 

  1. چادر توالت 
  2. چادر آشپزخانه و تدارکات 
  3. چادر ضد باران 
  4. سایه بان 
  5. چادر کادر و مسافران 
  6. تجهیزات کامل آشپزی و ظروف غذاخوری 
  7. مواد غذایی 
  8. و... 

البته که شما نباید همه ی این وسایل و تجهیزات را به همراه داشته باشید و اگر با تورهای گردشگری همراه شوید، اکثر این وسایل و تجهیزات را در اختیارتون قرار می دهند. حالا بعد از همه ی این صحبت ها نظرتون چیه که به سراغ قایق های رفتینگ بریم و بیشتر باهاشون آشنا بشیم؟ 

 

  • قایق های رفتینگ چه قایق هایی هستند؟ 

قایق های مختلفی برای رفتینگ استفاده می شوند. از قایق هایی با طول 3.5 متر گرفته تا 6 متر، از عرض 1.8 متر گرفته تا 2.5 متر و ظرفیت بین  4 تا 12 نفر استفاده می شوند. به قایقی که تدارکات و بارها را حمل می کند قایق تدارکات و به قایقی که از آن برای حمل قایقرانان استفاده می شود قایق پارو زنی می گویند. 

 

  • لپ کلام 

به طبیعت بروید، به رودخانه های خروشان پا بگذارید، از صدای آب لذت ببرید و طبیعت را دوست بدارید و در آن زباله نریزید. صدای جیغ و خنده هایتان را به طبیعت هدیه دهید تا طبیعت هم صدای موج های خروشان و پرندگان خود را به شما هدیه دهد.