09137292595
09307256577

چادگان؛ بهشتی زمینی

آیا تاکنون پیش آمده که برای گردش و تفریح، به دنبال مکانی با آب و هوای معتدل، زیبایی بی نظیر و وجود خانه هایی ویلایی جهت استراحت و گذاران اوقاتی خوش باشید؟ 

یکی از این مکان های گردشگری و توریستی، شهر چادگان است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم. پس با ما همراه باشید تا موارد زیر را بررسی کنیم. 

  • موقعیت جغرافیایی چادگان 
  • پیشینه تاریخی چادگان 
  • دین و زبان مردم چادگان 
  • مکان های تاریخی چادگان 
  • مکان های دیدنی چادگان( طبیعت) 
  • امکانات رفاهی و تفریحی چادگان 
  • دهکده تفریحی چادگان 
  • شغل مردم منطقه 
  • سوغات و صنایع دستی چادگان 
  • راه های رسیدن به چادگان 

 

- موقعیت جغرافیایی چادگان 

این شهر با داشتن مساحت 1200 کیلومتر مربعی در 120 کیلومتری شهر اصفهان واقع شده و با داشتن آب و هوایی معتدل و امکانات رفاهی و گردشگری، شهری دیدنی در همه فصل ها به شمار می رود. 

از دلایل بسیار مهم پیدایش و پیشرفت این شهر، شرایط آب و هوایی، قرار گرفتن بر روی تپه های کم ارتفاع و همجواری با زاینده رود هست که این شهر را از جهت شرایط اقلیمی متمایز ساخته است.  

 

- از اقامت اسکندر تا ستون های سنگی شکسته ( پیشنیه تاریخی چادگان) 

این شهر هم مانند خیلی از شهرهای دیگر از پیشینه ای تاریخی برخوردار است. این شهر در دوران صفویه توسط شاه عباس بنا شده است. همچنین در روایات آمده که اسکندر در این شهر اقامت داشته و در میان مردم از نفوذ بالایی برخوردار بوده؛ به همین دلیل یکی از روستاها در نزدیکی این شهر با نام او بنا شده است.  

وجود ستون های سنگی شکسته، بقایای تاریخی و ظروف سفالی باقی مانده در این شهر نشان دهنده پیشینه تاریخی هزار ساله شهر است.  

 

- ترک و لر و فارس در این شهر (دین و زبان مردم چادگان) 

مردمان شهر مسلمان اند و دینشان شیعه است. زبان مردم این شهر ترکی است. در برخی از روستاهای اطراف به زبان لری هم صحبت می کنند. به طور کلی تمامی مردم شهر می توانند به زبان فارسی حرف بزنند و قادر به درک زبان فارسی هستند. 

 

- کاوه ی آهنگر در این شهر آرمیده است (مکان های تاریخی چادگان) 

خانه معظم الملک میرپنج

  • از آثار تاریخی مهم در این شهر می توان به خانه معظم الملک میرپنج اشاره کرد که مربوط به دوران قاجار است و همچنین تزئینات داخلی آن مانند نقوش و آینه کاری هایی ظریف  نشان می دهد که این تزئینات بی تاثیر از تزئینات اروپایی نبوده است. این خانه شامل زیرزمین، تالارها و اتاق هایی بزرگ می باشد که وجود حوضی در مقابل عمارت زیبایی آن را چندین برابر ساخته است. 
  • از دیگر مکان های تاریخی این شهر، مقبره یکی از استوره های تاریخی این سرزمین، کاوه آهنگر می باشد که نشانه ای از تاریخ و تمدن ایرانی در دل طبیعت وحشی است. 
  • وجود امامزاده عبدالله بن زید در این شهر سبب شده که این شهر علاوه بر جاذبه گردشگری، جاذبه زیارتی نیز محسوب شود. 
  • یکی دیگر از جاذبه های تاریخی جذاب این شهر کبوترخانه می باشد. کبوترخانه چادگان به برج کبوتر معروف است و به گفته بسیاری از اهالی به دو هدف ساخته شده است. یکی از این اهداف مخلوط شدن فضولات پرندگان با خاک و حاصل شدن کود جهت استفاده در کشت صیفی جات بوده و دیگر هدف که گویا هدف مهم تری به حساب می آمده؛ با خبر ساختن اهالی منطقه از ورود افراد غریبه بوده که پرندگان این برج با به پرواز در آمدنشان اهالی را از ورود افراد غریبه مطلع می ساختند. 

کبوترخانه ها ساختمان هایی کهن به شکل استوانه ای بوده اند که در گذشته جهت گردآوری کود کبوترها و سایر پرندگان ساخته می شدند. 

 

- مکان های دیدنی چادگان 

مناظر سرسبز و بکر و طبیعی، کوه ها و دشت های وسیع در این شهر از جمله مکان های بسیار زیبا و دیدنی به حساب می آیند که توجه هر گردشگری را به خود جلب می کنند. وجود زاینده رود در این شهر در کنار این همه سرسبزی و مناظر زیبا منظره ای دلنشین را خلق کرده که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می سازد. 

 

- امکانات رفاهی و تفریحی چادگان 
امکانات رفاهی و تفریحی  بسیاری در این شهر وجود دارد که برای نمونه می توان به  باشگاه اسب سواری، اسکله قایقرانی، قایق موتوری، قایق پدالی، اتوبوس دریایی، سالن های ورزشی، استخر روباز، زمین پینت بال و پیست دوچرخه سواری که سبب جذب گردشگران و مسافران زیادی شده است، اشاره کرد. 

 

- دهکده تفریحی چادگان 

دهکده تفریحی چادگان

از داشتن آب و هوای معتدل و امکانات گردشگری این شهر که بگذریم، وجود یک دهکده تفریحی در 2 کیلومتری این شهر یک امتیاز مثبت برای این شهر و استان اصفهان به حساب می آید.  

این دهکده با داشتن ویلاهایی زیبا این اجازه را به هر گردشگری می دهد تا با اجاره کردن آن ها نهایت لذت و آسودگی را در این منطقه برده و اوقات خوشی را سپری کند.  

 

- شغل مردم منطقه 

شغل عمده مردم در این شهر بیشتر در ارتباط با کشاورزی، دامداری و صنایع دستی می باشد. از محصولات این شهر می توان گندم، جو و یونجه را نام برد. این شهر به دلیل داشتن آب و هوایی مساعد توانسته حبوبات و میوه پرورش داده و آنها را به سایر شهرها صادر کند. 

 

- یادگاری از مردم این شهر ( سوغات و صنایع دستی چادگان) 

 از مهم ترین صنایع دستی این شهر می توان به قالی بافی اشاره کرد که در بازارهای این شهر می توان قالی، قالیچه و گلیم های سنتی که کار دست می باشد را به عنوان سوغات چادگان خریداری کرد و به یادگار برد. 

قالی بافی

 

- راه های رسیدن به شهرستان چادگان 

به دلیل هم مرز بودن این شهر با استان چهارمحال و بختیاری شما می توانید در زمان کمتری از طریق این استان به چادگان برسید. همچنین می توانید با حرکت از شهر أصفهان در کمتر از دو ساعت، وارد چادگان شوید. 
 

- راه اخر( سخن آخر) 

در مورد صفر تا صد این شهر به طور خلاصه صحبت کردیم و در آینده ای نزدیک و در مطالبی جداگانه در مورد هر یک از آن ها صحبت خواهیم کرد. اما برای شروع، این شهر با وجود تمامی امکانات تفریحی و گردشگری خاصی که دارد می تواند مقصد خوبی برای چند روز دورشدن از فضای کاری شما باشد. 

با ما همراه باشید.