09137292595
09307256577

آب و هوای چادگان در فصول مختلف

چادگان را به عنوان یک شهر رویایی بهشتی در استان اصفهان می‌شناسند که از آب و هوایی معتدل و مطبوع برخوردار است. پیدایش و اهمیت این شهر علاوه بر شرایط آب و هوایی مناسب و معتدل وجود یکی از مهم‌ترین رودخانه‌ها در حاشیه‌ی این شهر، یعنی رودخانه زاینده‌رود می‌باشد.
اگر بخواهیم سری به تاریخچه و پیشینه این شهر بزنیم باید بگوییم که نام چادگان از دو بخش "چاد" به معنی شیار، شکاف، دره و "گان" که یک پسوند نسبت می‌باشد تشکیل شده است. در نهایت قرار گرفتن این شهر در میان دره‌ای کوچک سبب شده تا این شهر "چادگان" نام بگیرد.
از سابقه تاریخی این منطقه اطلاعات دقیقی در دسترس نیست ولی آنچه که مسلم است این است که در دوران صفویه، شاه عباس اول ترک زبانانی را به این منطقه که منطقه‌ای آباد با موقعیت آب و هوایی مساعد و در نزدیکی زاینده‌رود بوده فرستاده است. همچنین وجود ستون‌های سنگی شکسته، آجرهای بزرگ و بقایای ظروف سفالی نشان می‌دهد که چادگان دارای تمدنی وسیع بوده است.

بررسی منطقه جغرافیایی چادگان

این شهر در 115 کیلومتری غرب اصفهان قرار گرفته است که از شمال با شهرستان تیران، از شرق با شهرستان کرون، از شمال غرب با شهرستان فریدون‌شهر و از سمت جنوب با استان چهارمحال و بختیاری همسایه است.
در واقع قرار گرفتن این شهر در 83 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری و همچنین کوهستانی بودن منطقه سبب شده تا آب وهوای چادگان در فصل سرد، سرد و کوهستانی و در فصل گرم کاملا معتدل و خنک باشد.

بررسی اقلیم آب و هوایی چادگان

اقلیم آب و هوایی چادگان

تحقیقات نشان داده است که طبق طبقه‌بندی اقلیمی کوپن، آب و هوای شهرستان چادگان مرطوب و بر اساس طبقه‌بندی اقلیمی دکتر کریمی معتدل و مرطوب با زمستان‌های سرد است. در ادامه می‌خواهیم به شرایط کلی و اقلیم آب و هوایی مانند دما، رطوبت، بارش و میزان باد چادگان اشاره کنیم.

  • دما: دمای هوا در این شهر بر اساس بررسی‌های آماری بلندمدت تا سال 1395 نشان داده که میانگین سالانه دمای چادگان ۱۲ درجه سانتیگراد است. این در حالی است که چادگان زمستان‌های بسیار سردی را در ماه‌های سرد سال تجربه می‌کند.
  • رطوبت و بارش: آمار نشان می‌دهد که میانگین رطوبت نسبی هوا در این شهر 45 درصد است که این میزان رطوبت در ماه‌های بارانی و برفی به نسبت روزهای تابستانی بیشتر می‌باشد. بر اساس آمار مجموع بارش سالانه در شهر چادگان 5/326 میلی‌متر است.
  • باد: باد غالب سالانه در شهرستان چادگان بادهای غربی است. میانگین سالیانه سرعت وزش باد شهرستان چادگان ۹ متربرثانیه است و بادهای آرام ۴ درصد از مجموع بادهای سالانه شهرستان چادگان را به خود اختصاص می‌دهند.

بررسی آب و هوای چادگان در فصول مختلف سال

آب و هوای چادگان در بهار

این شهر در فصل بهار روزهایی خنک به همراه شب‌های سرد دارا است. به علت همسایگی شهر چادگان با رودخانه زاینده‌رود و قرار گرفتن در منطقه‌ای کوهستانی، این شهر از آب و هوایی خنک و مدیترانه‌ای برخوردار است. بنابراین می‌توان گفت که بهار و تابستان از بهترین فصول سفر به چادگان محسوب می‌شوند.
به علاوه وجود طبیعتی سرسبز و هوای عالی این منطقه در فصل‌های بهار و تابستان زیبایی این شهر را چند برابر کرده و می‌تواند سفر به چادگان در این فصل‌ها رضایت کافی را برای مسافران به ارمغان ‌آورد. گفتنی است که در فصل بهار به علت بارش باران‌های بهاری، آب دریاچه زاینده‌رود به بیشترین مقدار خود می‌رسد و این موضوع سبب شده تا فصل بهار چادگان برتری بیشتری نسبت به سایر فصل‌ها داشته باشد.

آب و هوای چادگان در تابستان 

تابستان‌های این شهر آب و هوایی معتدل، خنک و کاملا مطبوع دارد. همانطور که در قسمت قبل هم گفتیم علاوه بر بهار، تابستان نیز از فصول محبوب مسافران برای سفر به چادگان است. تقریبا می‌توان گفت که با وجود روزهای گرم تابستانی، در چادگان روز گرم و گرما را تجربه نخواهید کرد. در واقع موقعیت جغرافیایی چادگان سبب شده تا این شهر حتی در روزهای گرم تابستان هم از وزش بادهای خنک مستثنی نباشد. حداکثر میزان دمای روزهای تابستانی چادگان 30 درجه سانتیگراد است که آن را در ظهر تجربه خواهید کرد. بنابراین دغدغه گرم بودن هوا حتی در تابستان را با سفر به چادگان نخواهید داشت. 

قطعا سفر به چادگان در فصل‌های دیگر نیز خالی از لطف نیست و قشنگی‌های خود را دارد. به دلیل بارش برف و باران در پاییز و زمستان، دریاچه موجود در چادگان پرآب شده و برای تفریحاتی مثل قایق سواری مناسب است.

آب و هوای چادگان در پاییز

آب و هوای چادگان در پاییز

چادگان در فصل پاییز روزهایی خنک و شب‌هایی نسبتا سرد دارد. اگر می‌خواهید یک پاییز دیدنی و جذاب را در کنار گرفتن عکس‌های زیبا تجربه کنید، پاییز چادگان پیشنهاد ما به شما است. چرا که طبیعت سرسبز و پوشش گیاهی چادگان در فصل پاییز لباسی از رنگ‌های زرد و نارنجی به تن می‌کند و طبیعت چشم نوازی را به وجود می‌آورد به نحوی که انگار طبیعت به شکلی از بوم هزار رنگ و نقش درآماده است. این فصل از چادگان رمانتیک‌ترین فضای جاده‌ای را مهیا می‌کند که می‌تواند تفریحی برای سلفی‌بازها، عکاس‌ها و عاشقان طبیعت باشد.

آب و هوای چادگان در زمستان

آب و هوای چادگان در زمستان

چادگان در زمستان از پوششی یکدست سفید به همراه روز و شب‌های سرد و برفی برخوردار است. زمستان‌های چادگان نیز همانند سایر فصل‌هایش زیبایی‌های خاص خود را دارد. چرا که قرار گرفتن این منطقه در یک منطقه کوهستانی سبب شده تا این شهر بارش برف زیاد در فصل زمستان را تجربه کند و زمستان‌هایش از نوک کوه تا کنار ساحل زاینده‌رود سفید پوش باشد. همچنین دارا بودن این منطقه از بافت ویلایی می‌تواند زمستان خوبی را برای مسافران رقم بزند چرا که مسافران و طبیعت‌گردان می‌توانند با سفر به این شهر علاوه بر استفاده از طبیعت و تفریحات زمستانی آن به راحتی در ویلاهای این منطقه اسکان یابند.

 

امکانات رفاهی چادگان

چادگان امکانات رفاهی و تفریحی زیادی را دارا است که یکی از دلایل جذب مسافران فراوان به این شهر وجود همین امکانات برای مسافرها و گردشگران می‌باشد. مجموعه‌ی تفریحی ویلایی چادگان امکانات تفریحی بسیاری را برای مسافران فراهم کرده تا آن‌ها با اقامت در این مکان علاوه بر طبیعت‌گردی، دور بودن از فضای سرسام‌آور شهر و مشغله‌های فکری بتوانند با تفریحات سالم روح و روانشان را تقویت کنند. باشگاه سوارکاری جهت سوارکاری مهمانان و همچنین آموزش به آنان، اسکله قایقرانی با قایق‌های پدالی و موتوریش برای گذارندن اوقات فراغتی سالم در دریاچه و شهربازی سرپوشیده‌ی این دهکده همه و همه از امکانات تفریحی چادگان هستند.
رستوران‌های بزرگ و سنتی با غذاهای اصیل ایرانی، نمایشگاه صنایع دستی، زمین‌های ورزشی فوتبال، والیبال، بسکتبال، استخر شنا و پیست دوچرخه سواری از دیگر امکانات رفاهی چادگان‌اند که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

کلام آخر

به طور کلی چادگان را می‌توان از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری ایران دانست که از طبیعتی بکر با آب و هوایی جذاب در تمام فصول برخودار است. همچنین از آنجا که این شهر دارای امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری است می‌تواند از بهترین گزینه‌ها برای مسافران و گردشگرانی باشد که می‌خواهند لحظات خاطرات انگیزی را از سفرشان داشته باشند.