09137292595
09307256577

کارهای ضروری و لوازم ضروری سفر( + چک لیست قابل چاپ)

برای این که یک سفر راحت و بی دردسر را تجربه کنیم ، لازم است تا نکاتی را قبل از سفر و حین سفر رعایت کنیم. یکی از مواردی که لازم است قبل از سفر رعایت کنیم، برداشتن تمام لوازم مورد نیاز است. اگر حتی یکی از وسایلی را که نیاز داریم برنداریم ممکن است به دردسر افتاده و شاید سفر را به کام خود و دیگران تلخ کنیم. در این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد برخی از این وسایل صحبت کنیم و البته چک لیستی را هم به صورت فایل PDF در اختیار شما قرار دهیم  تا به راحتی وسایل مورد نیاز را بردارید و سفر خوشی را در پیش داشته باشید. 

 البته قطعا بسته به نوع سفر وسایلی را هم که نیاز دارید متفاوت است. 

- با چه وسیله ای سفر کنم؟ 

وسیله ی سفر به چادگان

 

اگر با هواپیما، قطار، اتوبوس یا کشتی سفر می کنید قبل از هرکاری بلیط های خود را چک کنید و اگر مشکلی هست برطرف کنید و اگر با اتومبیل خود سفر می کنید، حتما اولین کاری که می کنید آن را به سه نفر نشان دهید.  

مکانیک: برای بازدید موتور و کلیه سیستم های مکانیکی خودرو 

باتری ساز: برای بازدید شارژ باتری و سیستم چراغ ها و برق خودرو 

تعویض روغنی: برای بازدید روغن، فیلترهای هوا و روغن و تنظیم باد لاستیک ها 

 در مورد سفرهای خارجی حتما گذرنامه و ویزای خود را مجددا چک کنید. 

- چه مدارکی لازم دارم؟ 

قطعا در سفر نیاز به یک سری مدارک دارید. می توانید همه ی مدارک خود را داخل کیف کوچکی گذاشته و همراه خود ببرید. اگر به سفر های خارجی می روید توصیه می کنیم مدارک را در کیفی که گردن آویز داشته باشد بگذارید. 

مدارکی که لازم دارید شامل کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه رانندگی، کارت سوخت، بیمه خودرو، عابر کارت، پاسپورت و... 

سعی کنید تا جایی که ممکن است پول نقد همراه خود نداشته باشید. اگر هم ممکن بود مدارکی که نیاز ندارید را در گاو صندوق هتل بگذارید. 

- همه ی لباس هامو ببرم؟

 

 

اگر این سوال را آقایان بپرسند، پاسخ خیر است. آقایان همین که یک دست شلوار و تیشرت اسپرت بپوشند  و یک دست هم همراه داشته باشند برایشان کافی است. اما اگر خانم ها بپرسند، پاسخ بله است. اما تا جایی که ممکن است لباس های اسپرت و شلوارهای جین و مانتوهای ساده و راحت را با خود ببرید تا نگران چروک شدن، اتو نداشتن و... نباشید. 

اگر در فصل بهار سفر می کنید به این نکته توجه داشته باشید که به هوای بهار اعتباری نیست و حتما باید لباس های هر دو فصل تابستان و زمستان را به همراه داشته باشید. 

- آرایشی بهداشتی لازمه؟ 

قطعا لازم است، مخصوصا برای خانوم ها که از لحاظ بهداشتی آسیب پذیرتر و از لحاظ آرایشی سخت گیر تر هستند. پس حتما مسواک و خمیردندان، پد بهداشتی و مختصر لوازم آرایشی را همراه خود داشته باشید. 

- بنویسید 

نوشتن موارد ضروری سفر

 

هر آنچه را که نیاز دارید در سفر با خود ببرید را در گوشی خود یادداشت کنید یا اگر تیک زدن در کاغذ حس و حال بیشتری به شما می دهد، آن ها را در برگه ای یادداشت کرده و بعد از اینکه برداشتید آن را تیک بزنید. اگر هم حس و حال نوشتن ندارید این چک لیست را دانلود کرده و استفاده کنید. 

- خوراکی چی ببرم؟ وسایل خوراکی چی؟ 

اگر با تور سفر می کنید که تقریبا بار خوراکی تان از نصف هم کمتر می شود. اما اگر قرار است خودتان به صورت شخصی سفر کنید، قطعا نیاز به یکسری وسیله دارید. 

باز هم اگر مقصدتان ثابت است به یکسری وسایل کمتری نیاز دارید و فقط کافی است خوراکی مسیر را همراه داشته باشید. خوراکی هایی ساده  مثل ساندویچ مرغ، کتلت، کوکو و... ولی اگر مقصد ثابت نیست و قصد ایرانگردی یا جهانگردی دارید و ساعات زیادی از سفر را در مسیر هستید بهتر است قابلمه و ماهیتابه و پیک نیک هم با خود ببرید. 

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که روی ساندویچ هایتان سس نریزید تا خراب نشود و از به همراه داشتن مرغ، کوشت، ماهی و خوراکی هایی که امکان خراب شدن سریع تری دارند خودداری کنید. 

- وسایل خوشگذرونی چیه؟

رافتینگ در چادگان 

به یک نفر با گوش دادن موسیقی کنار دریا و  به یک نفر دیگر با رافتینگ در آب رودخانه خوش می گذرد. پس هر وسیله ای که باعث شود به شما در طول سفر خوش بگذرد را همراه خود ببرید. وسایلی مانند هنذفری، مایو استخر و شنا، یک کتاب کم حجم و... می توانند مایه خوشگذرانی شما شوند. 

- چه وسایلی حیاتی هستند؟ 

شاید شما هم وقتی اسم وسیله حیاتی و ضروری سفر به میان می آید اولین چیزی که به ذهن تان می رسد نخ و سوزن است. اما وسایل دیگری هم هستند که به اندازه ی نخ و سوزن ضروری هستند. داروها و وسایل کمک های اولیه از این دست وسایل هستند. داروهایی مثل مسکن ها، پمادهای ضد نیش حشرات، قرص ضد اسهال و ضد تهوع و وسایل کمک های اولیه شامل پنبه، چسب زخم، بتادین، گاز استریل و... 

- هدیه برای چی؟ 

هدیه و سوغات بردن برای میزبان

 

اگر مقصد منزل یکی از اقوام است یا به دیدن یک شخص مهم مربوط به کسب و کارتان می روید از هدیه و سوغات غافل نشوید. پس در انتخاب سوغات و هدیه و بسته بندی آن وسواس به خرج دهید و خرید آن را به لحظه های آخر موکول نکنید. 

- نقشه لازمه؟ 

نقشه ی سفر

 

شاید اگر چندین و چند سال پیش بود و راه های ارتباطی چندان زیاد نبودند و تنوع راه ها کم بود نیازی به نقشه احساس نمی شد. اما امروزه لازم است که نقشه همراه خود داشته باشید. اگر موبایل تان مجهر به GPS باشد، کافی است یک نرم افزار مسیر یاب روی آن نصب کنید و به راحتی مسیر خود را پیدا کنید و دیگر به چیزی جز لذت بردن از سفر فکر نکنید. مسریاب های بلد و نشان مسیریاب هایی هستند که امتحان خود را پس داده اند و در این زمینه موفق عمل کرده اند. 

توصیه می شود نقشه ی کاغذی هم همراه داشته باشید تا اگر شارژ گوشی تمام شد به دردسر نیفتید. 

- و در آخر؟ 

در آخر، باز هم پیشنهاد می کنم چک لیست لوازم ضروری سفر را دانلود کنید و حسابی کار خود را راحت کنید و اگر نیاز بود مواردی به این چک لیست اضافه شود، آن را با ما به اشتراک بگذارید تا ما هم با دیگر هموطنان به اشتراک بگذاریم.