09137292595
09307256577

راهنمای جامع سفر و پیشنهاد غذا در مسافرت و طبیعت گردی

قدم گذاشتن به درون طبیعت و مسافرت یکی از بهترین تجربه های زندگی است. بیشتر افراد ترجیح می دهند آخر هفته ها مکان خود را تغییر دهند و به سفری کوتاه مدت در دل طبیعت بروند. به دلیل زندگی ماشینی امروز، طبیعت گردی نیاز مهم و اساسی انسان است. در صورتی که سفر و طبیعت گردی جز برنامه های شما باشد، باید حتما برای آن برنامه ریزی کنید و آمادگی لازم را داشته باشید.

به عنوان مثال برای یک سفر خوب و استفاده هر چه بیشتر از زیبایی های طبیعت، باید به دنبال غذایی مناسب در مسافرت و طبیعت گردی باشید. همچنین جهت تهیه غذا در طبیعت گردی باید به طور کامل وسایل مورد آشپزی در طبیعت را به همراه داشته باشید. بنابراین در صورت امکان بهتر است از غذاهای آماده کنسروی و بسته بندی شده استفاده کنید. قبل از آنکه پا به درون طبیعت بگذارید، همراه ما باشید تا با پیشنهادات غذایی ما در مورد مسافرت و طبیعت گردی آشنا شوید. ما لیستی از بهترین انتخاب های غذایی را پیش روی شما قرار خواهیم داد.

سوالات مهم قبل از شروع سفر

معمولا قبل از سفر سوالاتی در ذهن ما شکل می گیرد. به عنوان مثال مهم ترین سوالات پیش از شروع سفر به شرح زیر است:

  • چه غذایی در سفر بخوریم؟
  • امکان همراه داشتن چه غذاهایی در طبیعت وجود دارد؟
  • امکان پخت چه غذاهایی در طبیعت وجود دارد؟
  • در طبیعت گردی و مسافرت چه مواد غذایی به همراه داشته باشیم؟
  • نحوه بسته بندی مواد غذایی چگونه باشد؟

در این مطلب به تمام مطالب فوق پاسخ خواهیم داد. اگر تجربه آشپزی در طبیعت را دارید، حتما در پایان این مطلب برای ما کامنت بگذارید. همراه ما باشید.

مطالعه بیشتر: نیاز یک سفر کم هزینه چیست؟

مواد غذایی همیشگی برای پخت غذا در مسافرت

  • ادویه ها

ادویه ها

ادویه ها همیشه نقش انکاری ناپذیری در طعم دار کردن غذا داشته اند. هر ماده غذایی با ادویه خوشمزه تر می شود. برای مهیا شدن و تهیه مقدمات آن می توانید ادویه های زیر را تهیه کنید و در کوله پشتی خود بگذارید.

  • نمک
  • فلفل سیاه
  • دارچین
  • زردچوبه
  • آویشن
  • نعنا
  • رزماری و ...

ادویه ها علاوه بر وزن بسیار کم، جای کمی را نیز در کوله پشتی اشغال می کنند. پیشنهاد می کنیم به جای استفاده از ظرف های بزرگ ادویه، از پلاستیک های زیپ دار استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم در پایان تمام ادویه ها را با یکدیگر و در کیف مانند (کیف لوازم آرایشی) بگذارید.

  • میوه ها
  • سبزیجات
  • پیاز و سیب زمینی
     

+ لوازم لازم برای آشپزی در طبیعت

  • فر و اجاق گاز کوچک

احتمالا شما نیز مانند بسیاری از افراد دیگر بعد از یک پیاده روی طولانی، انرژی لازم برای جمع آوری چوب و آماده کردن آتش را نخواهید داشت. یک اجاق سفری کوچک بهترین راهکار برای شما خواهد بود.

توجه داشته باشید که برای آشپزی در طبیعت بهتر است اجاق گازهای سفری تهیه کنید. به خصوص زمانی که به تنهایی و با کوله پشتی به طبیعت آمده اید، جهت تهیه غذا در مسافرت و طبیعت گردی، باید حتما اجاق گاز سفری به همراه داشته باشید. در صورتی که این اجاق گاز را تهیه نکنید باید انرژی بیشتری بگذارید و با روش های تهیه آتش برای آشپزی در طبعیت هم آشنایی کامل داشته باشید.

مطالعه بیشتر: چادگان؛ بهشتی زمینی

  • کتری کوچک همراه با وسایل جایگزین

کتری کوچک و سبک وزن را فراموش نکنید. حتما آن را در کنار لوازم آشپزی به همراه داشته باشید. از این طریق به آسانی نوشیدنی های گرم و آب جوش تهیه خواهید کرد که جهت پخت غذا در طبیعت بسیار اهمیت خواهد داشت.

  • چاقو، قاشق و چنگال

جهت تیکه کردن و خرد کردن مواد غذایی به چاقوی تیزی نیاز خواهید داشت. علاوه بر آن برای سرو غذا در مسافرت و طبیعت گردی به قاشق و چنگال نیاز دارید. این دو وسیله اهمیت بسیار زیادی دارند و بسیار کاربردی هستند. طبیهی است که دست ها در طبیعت گردی آلوده شود و احتمالا قادر نخواهید بود به صورت صحیح دست های خود را بشویید یا ضد عفونی کنید. بنابراین لازم است قاشق و چنگالی برای میل کردن غذا همراه خود داشته باشید،

سلامت شما در طول سفر به این چند وسیله مهم گره خواهد خورد. در صورت امکان رنده کوچکی را نیز تهیه کنید تا سبزیجات و مواد غذایی مختلف را جهت تهیه غذا ها رنده کنید. البته اگر در استفاده از چاقو مهارت لازم را داشته باشید، اطلا نیازی به رنده و دیگر وسایل اضافه نخواهید داشت.

  • ماهیتابه یا قابلمه ای کوچک

غذای آتیشی

 

جهت گرم کردن غذا یا سرخ کردن مواد غذایی به یک ماهیتابه یا قابلمه ی کوچک نیاز خواهید داشت. احتمالا شما نیز جز افرادی هستید که علاقه زیادی به تهیه غذا و آشپزی در طبیعت دارید. جهت پخت گوشت و مرغ یا گرم کردن کنسرو ها، همراه داشتن یک ماهیتابه سبک برای شما لازم خواهد بود.

مطالعه بیشتر: بزرگ ترین فایده های سفر برای شما

  • لیوان و بشقاب

بیشتر افراد ترجیح می دهند وسایل اضافه در سفر و طبیعت گردی همراه خود نداشته باشند. اما پیشنهاد ما این است لیوان و بشقابی نشکن با جنس های محکم و سبک همراه خود داشته باشید. برای مثال لیوان های پلاستیکی و بشقاب های ملامین احتمالا انتخاب خوبی خواهد بود. هنگام خوردن نوشیدنی های گرم مانند چای یا میل کردن غذا در مسافرت و طبیعت گردی به این دو وسیله بسیار مهم و کاربردی نیاز خواهید داشت.
 

خلاقیت در تهیه لوازم آشپزی در طبیعت

معمولا افرادی که به صورت حرفه ای طبیعت گردی می کنند، قید بسیاری از وسایل آشپزی را می زنند و به جای استفاده از چندین قابلمه و ماهیتابه، تنها به یک قابلمه در دار کوچک اکتفا می کنند. خلاقیت بیشتر موجب خواهد شد شما از طبیعت به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. به عنوان مثال بعضی از به دنبال تخته سنگ های صاف می روند و آن ها را شسته و تمیز می کنند تا از آن به عنوان میز آشپزی جهت تهیه غذا در مسافرت و یا تخته گوشت استفاده کنند.

همچنین پیشنهاد می شود از فلاسک هایی استفاده کنید که همراه خود لیوان دارند. در صورتی که برای تهیه آب جوش و چای و دمنوش کتری ندارید، می توانید از یک بطری پلاستیکی در طبیعت استفاده کنید. برای این کار لازم است درون بطری آب بریزید و درب پلاستیکی آن را محکم ببندید. بعد از آن بطری را روی زغال های داخل بیاندازید یا اینکه درب بطری را باز بگذارید و آن را روی آتش یا زغال داغ موجود، آویزان کنید تا به جوش آید.

مطالعه بیشتر: نکاتی چند برای سفر

جالب است بدانید که برای آبپز کردن تخم مرغ نیازی به ظروف فلزی ندارید. یک پلاستیک و مقدار کمی آب کار شما را راه خواهد انداخت. همچنین جهت پخت سیب زمینی یا مواد غذایی دیگر درون آتش از فویل استفاده کنید.

سیب زمینی آتیشی

 

در صورتی که با روش آتش روشن کردن در طبیعت آشنایی زیادی دارید، پیشنهاد می کنیم اجاق گاز سفری را هم از لیست خود حذف کنید. البته باید دقت کنید که مقصد شما دارای چوب خشک لازم برای آتش باشد و در پایان قبل از آنکه محیط را ترک کنید، حتما نسبت به خاموش بودن آتش و زغال ها اطمینان حاصل کنید. البته توصیه ما به گردشگران و طبیعت گرد ها، همراه داشتن اجاق گاز سفری در جهت حفظ محیط طبیعی اطرافمان است.
 

پیشنهاد غذا برای صبحانه در طبیعت

نیمروی صبحانه

 

  • انواع املت مانند املت تخم مرغ با ژامبون

بهترین پیشنهاد برای صبح روز اول مسافرت و طبیعت گردی، تخم مرغ نیمرو یا آب پز است. در صورتی که تخم مرغ آب پز را انتخاب کردید، بهتر است تخم مرغ ها را قبل از شروع سفر آب پز کنید و بعد از حداقل دو ساعت آن ها را میل کنید. همراه خود گوجه فرنگی، پیاز، ادویه، سبزی خوردن و ... نیز جهت طعم دار کردن صبحانه خود داشته باشید.

در صورتی که قصد املت درست کردن در طبیعت را دارید، تخم مرغ های خام را شستشو ندهید و همانطور که هستند، در نایلون فریزری قرار دهید و مجددا در ظرفی دربسته بگذارید تا نشکنند. همچنین ژامبون، سبزی و ادویه ها را درون نایلون فریزری قرار دهید و صبحانه خود را با کره ای قالبی در طبیعت آماده کنید.

لیست انواع صبحانه ها که با تخم مرغ قابل پخت هستند، به شرح زیر است:

  • تخم مرغ نیمرو
  • املت تخم مرغ و گوجه
  • املت تخم مرغ با سوسیس
  • املت ژامبون گوشت و فلفل دلمه
  • تخم مرغ آبپز برای غذا در مسافرت
     

نکته پیشنهادی برای مواد غذایی سبزیجات کنسروی

در صورتی که قصد داریم برای یک روز یا دو روز در طبیعت ماجرا جویی کنید، بهتر است سبزیجاتی مثل ذرت، نخود سبز و ... را از کنسرو خارج کنید و آن ها را در ظروف پلاستیکی قرار دهید. این موضوع سبب می شود به راحتی و برای هر وعده غذایی خود در مسافرت، اندازه دلخواهی از کنسرو مورد نظر را مصرف کنید.

از طرف دیگر در صورت حمل کنسرو با بسته بندی اصلی، وزن و فضای اضافه ای در کوله پشتی شما ایجاد خواهد کرد. همچنین این کار باعث خواهد شد در جهت آسیب نرساندن به طبیعت، زباله قوطی کنسرو را در تمام مدت با خود نگه داری و حمل کنید.

تهیه پنکیک برای صبحانه

البته می توانید کمی بیشتر خلاقیت به خرج دهید و جهت تهیه صبحانه و غذا در مسافرت، پنکیک درست کنید. یکی از آسان ترین صبحانه ها در طبیعت، تهیه پنکیک است. البته به شرطی که مواد مورد نیاز پنکیک را از قبل آماده کرده باشید و همراه خود داشته باشید.

ممکن است الان به فکر بسته ای برای نگهداری مواد پنکیک باشید. مایع تهیه پنکیک را در یک فلاسک یا بطری نگه دارید و هنگام گرم شدن ماهیتابه پنکیک آن را به راحتی درون ماهیتابه بریزید. همچنین استفاده از انواع سبزیجات و ژامبون ها در کنار پنکیک توصیه می شود.

مطالعه بیشتر: از ساخت سد زاینده رود تا لذت ماهیگیری در آن
 

غلات های صبحانه

غلات ها و سریال های صبحانه جز مقوی ترین صبحانه ها هستند که می توان از آن ها به عنوان غذا در مسافرت و طبیعت استفاده کرد.

+ پیشنهاد غذا برای ناهار یا شام در طبیعت

کنسروهای آماده

 

  • انواع کنسروها مانند کنسرو لوبیا و قارچ یا کنسرو خاویار بادمجان

کنسرو ها جز ساده ترین و راحت ترین غذا ها برای طبیعت گردی و کمپینگ هستند. با توجه به سلیقه خود می توانید کنسرو های مختلفی را تهیه کنید. جهت تهیه کنسرو ها به تاریخ انقضای آن ها توجه ویژه ای داشته باشید و حتما تمامی کنسرو ها، حتی کنسرو های سبزیجات و لوبیا را نیز به مدت 20 دقیقه بجوشانید. البته جوشاندن کنسرو قبل از سفر چندان اهمیت ندارد و در صورت انجام این کار باید دوباره قبل از مصرف آن ها، مجددا کنسرو را بجوشانید.

بنابراین سعی کنید این کار ساده را هنگام سفر و قبل از مصرف انجام دهید. همچنین به خاطر داشته باشید که در صورت باز کردن درب قوطی کنسرو باید تمام مواد غذایی آن را مصرف کنید. بنابراین در صورت باقی مانندن لوبیا و بادمجان، آن ها را به ظرف دیگری مانند فلاکس یا ظروف پلاستیکی دیگر منتقل کنید و نهایتا این مواد را در وعده غذایی بعدی استفاده کنید. البته هیچ گاه برای کنسرو تن ماهی این کار را انجام ندهید.

  • تن ماهی

معمولا کمتر اتفاق می افتد که در بین این همه غذای سالم برای طبیعت گردی و مسافرت، به گردشگران تن ماهی را پیشنهاد دهیم. اگر به این غذا علاقه دارید و از تاریخ انقضا آن اطمینان دارید، می توانید برای یک وعده غذایی مانند ناهار از آن استفاده کنید. مجددا تاکید می کنیم که تن ماهی را به مدت 20 دقیقه همراه با آب جوش 100 درجه بجوشانید. همچنین اگر در ارتفاعات هستید، درون آب نمک بریزید تا به این دما برسد و دیرتر از حد معمول به جوش آید. نان، سبزیجاتی مانند زیتون، ترب و گوجه فرنگی در کنار تن ماهی وعده غذایی فوق العاده ای برای شما در مسافرت رقم خواهد زد.

مطالعه بیشتر: 9 راه برای انتخاب اقامتگاه مناسب

  • نودل ها و غذاهای آماده

نودل و دیگر غذا های آماده را نیز فراموش نکنید. این دو مورد نیز جز راحت ترین و سریع ترین غذا ها برای تهیه در دل طبیعت هستند. به اندازه مدت زمان سفر خود نودل تهیه کنید. هنگام تهیه غذا برای استفاده از آن ها کافیست به مدت 3 دقیقه نودل ها را درون آب جوش بریزید تا وعده غذایی شما آماده شود.

  • انواع ساندویچ ها

یکی از گزینه های بسیار خوب جهت مسافرت و طبیعت گردی، تهیه انواع ساندویچ است. در صورتی که برنامه سفرتان طوری چیده شده است که اجازه آشپزی را به شما نمی دهد، می توانید برای تهیه یک وعده غذایی خوب روی انواع ساندویچ حساب ویژه ای باز کنید. به عنوان مثال برای صبحانه به راحتی هر ساندویچی که دوست دارید، تهیه کنید. انواع سالاد های الویه و سیب زمینی، انواع کوکوها یا ژامبون ها نیز گزینه های مناسبی است. دلیل این موضوع نیز این است که ساندویچ های فوق به صورت سرد نیز قابل استفاده است. همچنین بهتر است سس سالاد الویه را در ظرفی جداگانه بگذارید.
 

استفاده از نرم افزارهای سفری مانند Google Keep

google keep

 

یکی از مزیت های تلفن های هوشمند وجود اینترنت و استفاده از نرم افزار های کاربردی برای سفر و طبیعت گردی است. برای مثال با استفاده از جی پی اس و موقعیت یاب تلفن همراه خود می توانید از گم شدن در مناطق بدون دسترسی مانند جنگل، دشت و کویر جلوگیری کنید و مکان خود را بیابید. پیشنهاد می کنیم اگر به صورت حرفه ای طبیعت گردی می کنید، دستگاه ردیاب یا جی پی اس مخصوص داشته باشید.

همچنین پیشنهاد می کنیم جهت تهیه چک لیست سفر از نرم افزار Google Keep استفاده کنید. این نرم افزار قابلیت استفاده به صورت گروهی را نیز دارد. برای مثال چک لیست ذکر شده در مطلب "کارهای ضروری و لوازم ضروری سفر" را در گوگل کیپ درج نمایید. بعد از آن در صورتی که دوستی یکی از وسایل را داشته باشد، آن را در گوگل کیپ تیک می زند و شما نیز متوجه این موضوع خواهید شد. با این کار تهیه وسایل سفر بین تمام اعضای گروه تقسیم می شود و تمام بار سفر بر دوش یک نفر نخواهد بود.

مطالعه بیشتر: رفتینگ(رافتینگ) چیست؟ از سکوتی بی نظیر تا صدای خروشان آب