09137292595
09307256577

در برف و کولاک زمستان چطور سفر کنیم؟

زمستان یکی از فصل هایی است که به دلیل دارا بودن تفریحات مهیجش توانسته است طرفداران زیادی را به خود جذب کرده و مردم برای استفاده از این تفریحات به مناطق کوهستانی و پر برف سفر می کنند. با رفتن به چنین مناطقی ممکن است با مشکلاتی از جمله برف و بوران، یخ زدگی، گیر کردن در برف و... برای شما رخ دهد که ما می خواهیم در اینجا به شما کمک کنیم تا از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کنید. پس با ما همراه باشید. 

  • از وضعیت دقیق آب و هوا مطلع شوید 

سعی کنید قبل از خروج از خانه و شروع سفرتان، از طریق هرگونه راه ارتباطی با هوا شناسی ارتباط برقرار کرده و  از وضعیت آب و هوا و جاده ها مطلع شوید و سپس اقدام به سفر کنید. 

راه های زیادی برای ارتباط وجود دارد، اما سه راه زیر را ما به شما پیشنهاد میکنیم: 

 

  • دیگران را از سفرتا ن مطلع کنید 

 برای سفر به مناطق پر از برف، قبل از حرکت سفرتان را با اقوام و آشنایانتان در میان بگذارید تا در صورت به وجود آمدن هرگونه مشکل، آن ها در جریان بوده و چاره ای بیندیشند. 

 

  • خودرو خود را چکاپ کامل کنید

قبل از شروع سفرتان، خوردو خود را از جهاتی مثل روغن گیری، سالم بودن بخاری، سلامت اگزوز، دنده و  مهم از همه برف پاک کن  و مه شکن بررسی کرده و در صورت وجود هرگونه مشکلی، آن ها را بر طرف نمایید. 

 

  • وسایل ضروری خودرو را بردارید 

وسایل ضروری

 

برای انجام چنین سفری به دلیل امکان وجود یخ زدگی جاده ها حتما باید زنجیر چرخ، ضد یخ و سیم بکسل همراه داشته باشید پس آن ها را فراموش نکنید و اگر هم ندارید خریداری آن ها را به زمان دیگری موکول نکنید. 

 

  • باک خودرو را پر از سوخت کنید 

برای سفرتان سوخت مورد نیاز را تامین کنید تا در صورت اتمام سوخت با مشکل رو به رو نشوید، چرا که گاهی در مناطق سرد و کوهستانی دسترسی به سوخت به راحتی امکان پذیر نیست یا اینکه با کمبود مواجه هستند. 

 

  • از یک کیسه پر از شن یا ماسه استفاده کنید 

شما می توانید برای جلوگیری کردن از غبار گرفتن شیشه ها و کاهش رطوبت داخلی خودرو، مقداری شن یا ماسه را در یک کیسه یا حتی درون یک لنگه جوراب زخیم ریخته و داخل خودرو قرار دهید. 

 

  • چکمه زاپاس به همراه داشته باشید 

به همراه داشتن یک جفت چکمه اضافه در چنین شرایطی می تواند از ضرورت ها محسوب شود. چرا که ممکن است کفش یا چکمه ای که پایتان است در اثر راه رفتن در برف خیس شده باشد. 

 

  • لباس گرم همراه داشته باشید 

لباس گرم سفر

 

بهتر است به جای پوشیدن یک لباس گرم و سنگین، چند لباس گرم و سبک را روی هم بپوشید. این کار علاوه بر جلوگیری از بیشتر شدن وزن شما، بدن شما را نیز گرم تر نگه می دارد. 

 

  • از نیروهای امدادی کمک بخواهید 

سعی کنید قبل از سفرتان شماره نیروهای امداد و نجات را در تلفن همراه خود ذخیره کرده تا در صورت بروز هرگونه مشکل بتوانید راحت تر با آن ها ارتباط برقرار کنید. 

مهم ترین نیروی امدادی که در مواقع بحران جاده ای به کمک شما می آید، هلال احمر با شماره تماس 112 است. 

 

  • اشتباه نکنید؛ پیاده نشوید 

پیاده شدن از ماشین در برف

 

در صورت ایجاد شرایط نامطلوب مثل بارش شدید برف و کولاک، از خودرو خود خارج نشوید و داخل خوردو بنشینید و برای اینکه گرم بمانید بهتر است بخاری و موتور خودرو را در هر یک ساعت حدود ده دقیقه روشن بگذارید. 

 

  • خودتان سوخت بسازید 

شما می توانید چند آجر را در نفت قرار داده و سپس آن ها را در یک فویل پیچیده و  در حین سفر به مناطق سردسیر، همراه خود داشته باشید. در صورت مواجهه با سرمای شدید و نیاز به یک منبع حرارت از سوختن آن ها استفاده کنید. 

 

  • لوازم مهم را تهیه کنید  

قبل از حرکت از خانه، وسایلی همچون پتو، لباس گرم، دستکش، مواد غذایی، شکلات، بیسکوئیت، فلاسک آب گرم، چراغ قوه، نمک، بیلچه، نقشه، جعبه کمک های اولیه و آب آشامیدنی به میزان کافی را هرگز فراموش نکنید. 
اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، پیشنهاد می کنیم مطلب "کارها و لوازم ضروری سفر" را بخوانید. 

 

  • شارژ تلفن همراه را تمام نکنید 

شارژ موبایل در سفر

 

تلفن همراه خود را قبل از خارج شدن از خانه کاملا شارژ کرده و آن را روشن نگه دارید. همچنین می توانید از شارژر هایی که به فندک ماشین وصل می شوند جهت شارژ تلفن همراهتان استفاده کنید. سعی کنید برای جلوگیری از به هدر رفتن شارژ گوشیتان از استفاده بی جهت آن خودداری کرده و حتی الامکان آن را در حالت اولترا باطری قرار دهید. 

 

  • به خودتان امداد رسانی کنید 

اگر شدت برف به گونه ای است که خودرو دیگر قادر به حرکت نیست، بهتر است برای جلوگیری کردن از مدفون شدن خود و خودروتان زیر برف از خودرو پیاده شده و به وسیله ی شاخه درخت خودرو و اطرافش را تا جای ممکن از برف پاک کنید. 

 

  • لوله اگزوز را تمیز کنید 

پس از مدتی رانندگی در یک جاده برفی، امکان گرفتگی لوله اگزوز خودرو با برف وجود دارد که سبب مسمومیت سرنشینان خودرو با گاز کربن مونوکسید می شود. برای جلوگیری از این موضوع بهتر است خودرو را خاموش کرده و سپس به بررسی لوله اگزوز پرداخته و در صورت وجود برف در آن، تمیزش کنید. 

 

به طورکلی می توان گفت که پس از انجام موارد فوق و نیاز مجدد به امداد، بهتر است تا قبل از رسیدن نیروهای امدادی خونسردی خود را حفظ کرده و هیچگونه تصمیم نابجایی نگیرید. 

امیدواریم مطالب گفته شده کمکی در راستای جلوگیری از ایجاد هرگونه حادثه ای شده و در صورت به وجود آمدن بحران، کمکی برای نجات جان شما باشد. اگر شما هم در این زمینه تجربه ای دارید، خوضحال می شویم با ما در میان بگذارید.